Coach - Organisatie opstellingen - Systemische begeleiding
Afgeronde Opleidingen:
Familie opstellingen -- Bert Hellinger Instituut (januari 2024)
Organisatie opstellingen, Systeem Dynamieken in Organisaties -- Bert Hellinger Instituut (februari 2023)
Leergang Verbindend Communiceren & Coaching -- VINE (juni 2018)
Geweldloos Communiceren: 'Empathie' -- VINE (februari 2018)
Geweldloos Communiceren: 'Het Model' -- VINE (januari 2018)
Systemisch coachen -- Ortho Consult (oktober 2017)
Meer informatie over organisatieopstellingen:
https://hellingerinstituut.nl/organisatieopstellingen-met-respect-voor-het-persoonlijke-systeem/
Referenties
S. Douma, administrateur bij Kuipers & Bijlsma installatietechniek B.V. op LinkedIn (april 2023).
Ik heb bij Ingrid een teamopstelling gedaan. Vanuit mijn opleiding was ik op zoek naar hoe ik draagvlak kan creëren binnen mijn werk. Ik ben hierdoor tot een aantal mooie en interessante inzichten gekomen, over mijzelf en over het team. Dit heeft mij geholpen om meer begrip te kunnen tonen en het team beter/makkelijker te benaderen.
Ingrid heeft alle tijd voor mij genomen, de juiste vragen gesteld om tot de kern te komen waarbij ze telkens zonder oordeel mij heeft begeleid. Echt een aanrader!
Y. v.d. Burg, docent LO en SOVA trainer op het Linde College Wolvega. Betreft feedback op teamcoaching. 'Leiding geven aan leren'.
Ingrid heeft een aantal sterke punten waardoor ik haar als leidinggevende erg waardeer:n
* Ingrid straalt passie en gedrevenheid uit wat motiverend werkt voor anderen;
* Ingrid werkt planmatig en faciliteert wat nodig is om doelen te halen;
* Ingrid creëert eigenaarschap wat motiverend werkt;
* Ingrid durft zelf fouten te erkennen en vraagt tussentijds om feedback (van het team). Dit is erg waardevol want het zorgt ervoor dat iedereen weer dezelfde kant op gaat.
J.W. Maassen v.d. Brink, docent Techniek en O&O op het Linde College Wolvega.
Eindgesprek: Ingrid bespreekt op een gestructureerde en duidelijke manier haar observaties betreffende mijn leerdoelen, de voortgang en het leerproces hierin. Ingrid heeft een goed oog voor wat 'loopt tijdens de les' en waar ik nog kan leren. Ze geeft me een aantal duidelijke voorbeelden waar ik nog kan leren en mijn lessen kan verbeteren. Wat ze heel goed kan en doet is complexe processen visualiseren.
Wat me opvalt is dat ze goed luistert en bereid is om een observatie aan te passen na uitleg van mijn kant. Dit zijn voor mij belangrijke eigenschappen eigenschappen van een coach en leidinggevende. Ingrid spreekt niet over verbeterpunten maar over wat ik nog kan leren en dat is een aangename manier van verwoorden. Al met al kan ik concluderen dat Ingrid een goede coach en leidinggevende is. Zij heeft mij goed geholpen mijn lessen en leerprocessen vorm te geven en mij laten zien wat ik zelf niet kon zien.
Opdrachten
SD, administrateur bij een installatietechniek bedrijf.
Als administratief verantwoordelijke medewerker hebben we onderzocht op welke wijze er draagvlak (voor een werkwijze) gecreëerd kon worden. Met behulp van tafelopstellingen hebben we onderzocht hoe het zit met de historie en onderlinge verbindingen vanuit verschillende dimensies. De verschillende inzichten die daarbij naar voren kwamen, gaven erkenning en ruimte. Zie ook de referentie.
DG, manager bij een zorginstelling
Tijdens de opleiding organisatie opstellingen heb ik met DG een CV-integratie opstelling gedaan. Samen hebben we gekeken naar haar werkhistorie en een 'droombaan' in de toekomst. Door de opstelling en mijn onderzoekende vragen heeft DG inzicht gekregen in gemaakte keuze (CV historie) maar ook een route ontdekt naar de toekomst. Het was een bijzondere ervaring om de historie en de toekomst aan elkaar te verbinden en negatieve belemmeringen te erkennen op weg naar de toekomst.
Docent RL, docent met een nieuwe aanstelling, Stichting VO Eemsdelta Appingedam.
Op verzoek van betreffende docent aantal lesbezoeken gedaan ter ondersteuning van zijn pedagogische, didactische bekwaamheid. Uitgangspunt tijdens de coaching was het verbreden en versterken van zijn kwaliteiten om vandaaruit aan te sluiten bij de behoeften van de leerlingen. Tijdens deze coaching heb ik veel uit het systemisch werk gebruikt.
Lio docente SW, Lio begeleiding, Ubbo Emmius Onstwedde.
Deze lio-stagiaire had al zeer goede beoordelingen uit vorige stages. Dat gaf mij als lio-coach de mogelijkheid om haar begeleiding te verdiepen. Door consequent haar beoogde doelen en haar (docenten) gedrag naast elkaar te plaatsen en te onderzoeken heeft ze een enorme groei gemaakt. Door deze werkwijze is ze de uitdaging aangegaan om verschillende werkvormen te ontwikkelen en uit te voeren en was ze in staat binnen de reguliere les te differentiëren.
Docent JWMB, startend docent in een beoordelingstraject, Linde College Wolvega.
Deze docent kwam uit een ander team als startend docent. Ik zag veel potentie en samen zijn we aan de slag gegaan met als doel een positieve beoordeling als afronding van zijn nieuwe aanstelling. De docent heeft veel tips ter harte genomen en hij bleek in staat deze te verwerken in zijn docentschap. Dit heeft geleid tot een persoonlijke groei en een positieve beoordeling. Zie ook zijn referentie.